Bytomskie Mieszkania uruchamiają pierwsze wodomierze przedpłatowe !

30/ 05/2023 #Aktualności Autor: Rafał Odoj

W czerwcu br. Bytomskie Mieszkania rozpoczynają uruchamianie pierwszych wodomierzy przedpłatowych. W pierwszej kolejności przedpłatowy system poboru wody uruchamiany będzie w wybranych lokalach mieszkalnych zajmowanych przez użytkowników notorycznie uchylających się od obowiązku uiszczania należności za zajmowanie lokalu, ale także za dostawę wody i odprowadzanie ścieków do kanalizacji.

Nadmieniamy, że obecnie „rekordzista” posiada zadłużenie z tytułu opłat za zajmowanie lokalu w wysokości ponad 370 tys. zł. 

Przypominamy jednocześnie, że gmina Bytom umożliwia zarówno zawarcie umowy w sprawie spłaty zadłużenia w formie świadczenia rzeczowego tzw. odpracowanie, jak również podjęcie spłaty ratalnej zadłużenia (co wstrzymuje również naliczanie odsetek, tym samym wysokość spłacanego długu przestaje narastać), jednakże wielu dłużników nie korzysta z tych możliwości.

Montaż wodomierzy przedpłatowych ma skutecznie zdyscyplinować dłużników i ograniczyć koszty ponoszone przez gminę Bytom, gdyż obecnie to właśnie gmina zobowiązana jest do regulowania opłat za wodę dostarczoną do jej zasobu mieszkaniowego.

Zwracamy uwagę, że dostawcy mediów np. energii elektrycznej lub gazu, w przypadku braku zapłaty przez użytkownika lub opóźnienia w spłacie, całkowicie odcinają dostawę tych mediów. W przypadku wody, nie ma mowy o całkowitym jej odcięciu lecz o zmianie sposobu płatności za jej dostarczenie.

Wprowadzenie systemu przedpłatowego ma na celu blokowanie narastania zaległości, bowiem użytkownik zużyje tylko tyle wody, za ile wcześniej zapłacił.

Co to jest wodomierz przedpłatowy?

Wodomierz przedpłatowy to technicznie zwykły licznik, ale z wbudowanym modułem radiowym sterującym elektrozaworem. Elektronika urządzenia (podobnie jak ma to miejsce w wodomierzach radiowych) zlicza impulsy, ale również dodatkowo steruje zaworem. Centralka wodomierza uzupełniana jest specjalnymi 6-cio cyfrowymi kodami, wcześniej opłaconymi przez użytkownika. Jeśli wprowadzone kody zostaną wykorzystane, licznik blokuje dopływ wody.

Liczniki zabezpieczone są przed możliwymi działaniami, które miałyby na celu fałszowanie ilości zużytej wody lub uszkodzenie urządzenia. W takich sytuacjach przepływ wody zostanie natychmiast odcięty, a jego ponowne uruchomienie możliwe będzie dopiero po interwencji pracowników Punktów Obsługi Mieszkańców Bytomskich Mieszkań.

Jak działa przedpłata?

Wartość jednego kodu będzie odpowiadać 2 m3 zimnej wody i odprowadzonych ścieków. Możliwy będzie więc zakup wielokrotności tj. 2, 4, 6, 8, 10, 12 itd. m3 zimnej wody. Przypominamy, że koszt 1m3 wynosi obecnie 15,95 zł, tak więc aby zakupić jeden kod tj. 2 m3 będzie należało zapłacić 31,90 zł. Możliwe jest doładowanie dowolną liczbą kodów w ciągu miesiąca.

Jeśli Bytomskie Mieszkania podejmą decyzję o uruchomieniu przedpłatowego systemu poboru wody w konkretnym lokalu, wówczas użytkownik zostanie pisemne zawiadomiony o dacie z jaką nastąpi zamknięcie tradycyjnej formy dostawy wody i włączenie przedpłatowego systemu poboru wody.

Wówczas - przed dniem uruchomienia systemu - użytkownik powinien zgłosić się w Punkcie Obsługi Mieszkańców, w którego rejonie znajduje się lokal, aby podpisać protokół przekazania zestawu przedpłatowego systemu poboru wody, odebrać urządzenia, stosowny regulamin oraz instrukcję obsługi (zamknięcie tradycyjnej formy dostawy wody nastąpi w wyznaczonym terminie również w przypadku braku stawiennictwa w POM).

Po podpisaniu ww. protokołu użytkownik lokalu otrzyma indywidualny numer rachunku bankowego, na który konieczna będzie wpłata kwoty za jaką chce zakupić kody (1 kod tj. 2 m3 = 31,90 zł, 2 kody tj. 4 m3 = 63,80 zł, 3 kody tj. 6 m3 = 95,70 zł itd.).

Po wpływie środków na wskazany rachunek bankowy pracownik Punktu Obsługi Mieszkańców przekaże użytkownikowi lokalu odpowiednie kody, którymi użytkownik doładuje centralkę wodomierza, tak aby umożliwić korzystanie z wody.

Podkreślamy, że jeśli użytkownik po wykorzystaniu całej ilości wody określonej w doładowaniu nie wprowadzi kolejnego kodu, nie zostanie całkowicie odcięty od dostępu do wody (woda jest bowiem bezpłatna, a naliczane opłaty dotyczą dostawy wody), nie jest również odcinany od odprowadzania ścieków do kanalizacji. System umożliwi wówczas pobór wody na cele higieniczne w ilości 0,01 m3 tj. 10 litrów dziennie na każdy wodomierz, przy czym ilość zużytej wody zostanie automatycznie odliczona przy kolejnym doładowaniu. Ponadto w spisywanym protokole znajduje się informacja o publicznym punkcie czerpania wody.

Wodomierz i centralka do wprowadzania kodów - zestaw dla użytkownika

Tablet do obsługi zestawu przez pracownika POM